1. Let op: inbrekers zitten ook op social media

Let op: inbrekers zitten ook op social media

Geplaatst op

Slim posten op social media? Voorkom ongewenste bezoekers door niet te veel te delen. Zo blijft uw winkel én uzelf veilig.

U bent trots op uw bedrijf. Logisch. U heeft een mooie winkel, trouwe klanten en u steekt dagelijks al uw energie in uw zaak. Dat wilt u laten zien. Op Instagram, Facebook, misschien zelfs in een vlog. Maar heeft u er weleens over nagedacht wie er allemaal meekijkt?

Inbrekers anno nu: even scrollen, dan toeslaan
Inbrekers gebruiken tegenwoordig niet alleen koevoet. Ze gebruiken ook hun telefoon. Net als u. Ze kijken mee op uw socials: bent u op vakantie? Onderweg naar de veiling? Heft u net een grote lading nieuwe producten binnen? Eén post met “Op naar de beurs!” is genoeg. Ze weten wanneer u weg bent. En of uw winkel even onbewaakt is.

Moet u dan stoppen met posten? Zeker niet.
U hoeft niet te verdwijnen van sociale media. Maar slimmer delen helpt wel. Een paar tips die u vandaag al kunt toepassen:

  • Deel met vertraging
    Post pas als u weer terug bent van de veiling of beurs. Niemand merkt het verschil, maar u slaapt rustiger.
  • Geen locaties taggen
    U hoeft niet altijd te zeggen waar u bent. Ook niet bij een leuke foto.
  • Zeg niet wanneer u dicht bent
    Laat vakanties of sluitingen weten via een kaartje in de winkel of via de nieuwsbrief. Niet op social media.
  • Laat uw beveiliging nooit zien
    Geen foto’s van uw alarmsysteem of sleutelbos. Klinkt logisch, maar het gebeurt echt. En alles is tegenwoordig te hacken of na te maken.

Denk als een dief
Vraag uzelf bij elke post af: wat kan iemand met verkeerde bedoelingen hiermee doen? Uw winkel is geen fort, en dat hoeft ook niet. Maar veiligheid is niet meer alleen het slot op de deur. Het is ook alles wat u online deelt. Dus blijf trots, blijf zichtbaar. Maar wees slim.

Terug naar het overzicht